Welke Vliegtuigmaatschappijen zijn er, die rekening houden met een anafylactische allergie

 

In juni deelde wij dit bericht al op onze Facebookpagina met deze vraag: “Welke vliegmaatschappijen zijn er die ‘wel’ rekening houden met een ernstige anafylactische allergie?”. Een aantal van onze ervaren volgers die ook met een anafylactische voedselallergie te maken hebben & het vliegen met hun allergie(ën) ,  deelde hun ervaring op deze vraag

Onderstaand een samenvatting van de berichten op onze facebookpagina van juni 2015:

We beginnen onderstaand met vliegmaatschappij KLM;de laatste week was er een enorm positief bericht over een jongentje wat met KLM vloog, en waar het KLM-personeel op deze vliegreis veel rekening mee heeft gehouden. Als we de berichten even op een rijtje zetten zien we dat KLM vooral positieve berichten krijgt, maar ook staat er een verhaal tussen waaruit blijkt dat je het maar net moet treffen of je begripvol KLM personeel treft.

Helaas kan het ook zijn dat je een vlucht treft en ze op dat moment denken: ‘bekijk het maar met al die voedselallergieën, wij serveren gewoon Saté met Satésaus vandaag!’. (lees hiervoor verder bij de nr.1 van:’ervaringen met KLM’)

Wij vragen ons bij Allergie & Anafylaxie nu af…… komt dit omdat er op ‘kortere’ vluchten wellicht ‘geen’ maaltijden worden geserveerd en het hierdoor makkelijker is om er rekening mee te houden? Dit ten opzichte van de langere vluchten waarbij ‘wel’ maaltijden geserveerd worden met bijvoorbeeld satésaus?

 

 

 

Ervaringen met KLM:

1.Met KLM naar Curaçao geweest, de heenreis van deze ouders met hun allergische dochter ging prima, ze moesten wel zelf hun allergievrije eten meenemen. De terugreis was het personeel daarentegen minder begripvol. Er werd namelijk saté met satésaus geserveerd, en de ouders werden hierover niet gewaarschuwd. Hun dochter kreeg hierdoor lichte allergische klachten. Het personeel van KLM hield zich toen tegenover de ouders en hun dochter afzijdig.

2.Vorig jaar vlogen een moeder en dochter samen vanuit Nederland naar Engeland met KLM. Aan boord liet moeder weten dat haar dochter een ernstige pinda en ook notenallergie had en zij ook Epipennen had. Het personeel vroeg toen aan de moeder of ze wilde dat het omgeroepen werd in het vliegtuig, maar moeder zei dat haar dochter ‘wel’ tegen de lucht van pinda’s en noten kon en dat dit niet omgeroepen hoefde te worden.

3.Een moeder en haar 5-jarige dochter die al 10x met KLM heeft gevlogen, en daar hele goede ervaringen mee heeft. Zij geeft aan dat KLM geen pinda’s serveerde zowel niet in de snacks als in het eten. Zij is zeer tevreden met het vliegen met KLM!

Ervaringen met BRITISH AIRWAYS:

Een moeder die schrijft dat zij een zeer slechte ervaring met British Airlines heeft. Zij had van te voren telefonisch contact over de allergie van haar zoon met hun opgenomen, ook de stewardess nog ingelicht over de anafylactische notenallergie van haar zoon. Helaas mocht dit niet baten, de stewardess ging doodleuk zakjes met cashewnoten uitdelen en wilde niet stoppen toen deze moeder haar verzocht dit niet te doen i.v.m. de ernstige allergie van haar zoon. De stewardess zei tegen deze moeder:’Dan eet hij het maar niet’. (stewardess had dus blijkbaar geen flauw benul dat zelfs de lucht bij ‘sommige’ allergiepatiënten al genoeg is om enorm ziek te kunnen worden). Gelukkig had deze moeder naderhand wel een hele goede ervaring met VIRGIN ATLANTIC naar Amerika. Op die vlucht kregen ze een speciaal menu, en mochten ze pre-boarden om de stoelen af te nemen etc.

Voor diegene die niet weten wat Pre-boarden is(dit moet je ook maar net weten!)…..dit is: aan boord gaan voordat alle passagiers aan boord komen.

Ervaringen met CANADIAN AIRLINES/AIR CANADA: 1 van onze volgers vertelde dat Canadian Airlines al jarenlang pindavrije vluchten heeft, natuurlijk moet je dit van te voren zelf aangeven! In de VS en Canada is het begrip betr. Pinda en ook Notenallergie enorm bekend, dit komt logischerwijs ook omdat anafylactische voedselallergieën daar veel voorkomen. Ook vertelde een volger dat daar een cultuur heerst van rechtszaken, dus ze kijken wel uit om er geen rekening mee te houden i.v.m. een rechtszaak.

 

 

 

 

 

Graag vullen wij bovenstaande ervaringen natuurlijk nog aan met VEEL MEER verschillende vliegtuigmaatschappijen! Vele volgers met vooral ook jonge kinderen horen graag de ervaringen van diegene die al vaker hebben gevlogen met hun ernstige allergieën.

Je kunt je verhaal mailen naar: nieuws@allergie-anafylaxie.nl of delen op de facebookpagina.
Wil je op een andere manier reageren op dit blogbericht? Doe dit dan s.v.p. via onze Facebook of Twitterpagina’s!

Lees ook:

– PINDA’S & NOTEN: twee van de meest verwarrende allergenen
– Voedselallergie versus voedselintolerantie
– Voedselallergieën voor dummies
– Meda Pharma kennistest allergie & anafylaxie
– Gekleurd polsbandje in ziekenhuis bij allergie, beste zorgidee

Dit blogbericht is gerelateerd aan de Anafylaxie pagina’s:

– Anafylaxie
– EpiPen uitleg
– Leven met anafylaxie